به گزارش سایت خبری راوی هنر، مراسم آخرین وداع و تشییع پیکر زندهیاد منوچهر والیزاده بازیگر، دوبلور، مدیر دوبلاژ و گوینده فقید رادیو، صبح جمعه ۳ اسفند ۱۴۰۳ از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این مراسم که با حضور جمع زیادی از همکاران و دوستداران این هنرمند فقید و مردمی با اجرای فرزاد حسنی برگزار شد، هنرمندان و همکاران والیزاده درباره او سخن گفتند و ۶۵ سال فعالیت هنریاش را پاس داشتند.
محمود قنبری دوبلور در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت: ستارهای در آسمان دوبله ایران غروب کرد. منوچهر والیزاده، عمر خود را وقف هنر دوبلاژ کرد و آثارش مورد توجه چندین نسل قرار گرفت. او عاشق کارش بود و میکروفون و میز دوبلاژ، زندگی او محسوب میشد. جای او شاید سالها خالی بماند، اما کارهایش ماندگار است و صدایش در ذهن نسلها باقی خواهد ماند.
علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما در این مراسم گفت: امروز قطعهای مهم از تاریخ سینما و هنر ایران بر دوش شما تشییع میشود. آقای والیزاده، در کنار دیگر ستارگان گویندگی جایگاهی دستنیافتنی و بسیار رفیع دارند. امیدوارم روزی کارشناسان عالی بازیگری و سینما بنشینند و ارزیابی کنند که چگونه ستارگان گویندگی ما در مقابل میکروفون، نقشی را چنان استادانه بازآفرینی میکنند که برای ما تا این حد دوستداشتنی و پذیرفتنی میشود.
در بخش بعدی منوچهر زندهدل دوبلور در بخشی از سخنانش گفت: استاد والیزاده، همیشه حامی جوانان بودند و از هیچ کمکی دریغ نمیکردند. از پروردگار بزرگ سپاسگزارم که این فرصت را به من داد تا در دورانی وارد عرصه دوبله شوم که ستارگان درخشان این هنر حضور داشتند و هنوز هم هستند. بزرگان بسیاری در این عرصه بودهاند که از تکتکشان آموختم و در این کار رشد کردم. استاد والیزاده، از شما ممنونیم بابت عشقی که در طی این سالها، در طول عمر حرفهای و هنریتان به همه ما هدیه دادید.
در بخش بعدی مراسم، ایرج راد رئیس هیاتمدیره خانه تئاتر در حالی که بارش نم باران در آسمان خانه آغاز شده بود، گفت: آسمان هم برای منوچهر والیزاده گریست. گمان نمیکنم هیچیک از ما، هیچیک از مردم ایران، روزی را سپری کرده باشیم که صدای او را از رادیو یا تلویزیون نشنیده باشیم. منوچهر والیزاده همیشه لبخند به لب داشت. عکسهایش را نگاه کنید؛ در همه عکسها، چهرهای خندان دارد. او انسانی شریف، پاک و دوستداشتنی بود که مسئولانه و عاشقانه کار میکرد.
سپس شراره حضرتی دوبلور گفت: نسل ما به عشق این عزیزان وارد این عرصه شد و در کنارشان بسیار آموختیم، زندگی کردیم. غیر از هنر دوبله، درس عشق و محبت یاد گرفتیم، بهویژه از آقای والیزاده. همه ما امیدوار بودیم که هرچه زودتر حال استاد منوچهر والیزاده خوب شود و به جمع ما بازگردند تا همچنان با شور، عشق و شادی در کنارشان کار کنیم و از حضورشان لذت ببریم. آقای والیزاده برای همنسلان من یک سمبل و یک پدیده عجیب بودند.
عباس مطمئنزاده پژوهشگر، صداپیشه و از دوستان والیزاده گفت: چیزی که همیشه مرا به ایشان نزدیک میکرد، علاوه بر صدای ماندگارشان، شخصیت والای ایشان بود. یادم میآید که حتی در روزهایی که بیمار بودند، هنوز علاقه داشتند به کار دوبله ادامه دهند. شنیدن خبر درگذشت ایشان همیشه برایم وحشتناک بود.
ایرج نوذری بازیگر و یادگار زندهیاد منوچهر نوذری نیز در این مراسم با اشاره به منوچهرهای عرصه گویندگی و دوبله، یاد پدرش منوچهر نوذری و منوچهر والیزاده را گرامی داشت، به منوچهر زندهدل به عنوان نماینده شایسته نسل نو اشاره کرد و برای منوچهر زمانی طول عمر و سلامتی آرزو کرد. او همچنین به طرحی اشاره کرد که برای شناساندن کهنهکاران این هنر به نسل امروز در دست دارد.
در ادامه خسرو والیزاده برادرزاده زندهیاد منوچهر والیزاده در سخنانی کوتاه و تاثربرانگیز به نمایندگی از خانواده مرحوم، از حاضران قدردانی کرد. او گفت: استاد منوچهر والیزاده عاشق بود؛ عاشق زندگی، خانواده، کارش و زنده ماندن. او خیلی دوست داشت که در کنار خانوادهاش باشد… عشق او به خانوادهاش، همچنان در دلها باقی خواهد ماند.
فرزاد حسنی در پایان با اشاره به حضور بسیاری از بزرگان دوبله، رادیو و تئاتر در این مراسم گفت: با افسوس و حرمان و آوخ از منوچهر والیزاده جدا خواهیم شد. تمام سعی خودم را به کار بردم که برای صحبت با شما نه بغض بکنم نه گریه، ولی بعد از منوچهر نوذری، طولانیترین همراهی و در آغوش گرفتن و بوسیدن و مصافحه من با منوچهر والیزاده بود. من برای آغوش این مرد مهربان دلم خیلی تنگ میشود… او از آخرین گلهای گلستان عجیب طلایی و خوشبوی دوبله ایران بود. خدا بقیه شما را سلامت نگه دارد و سایهتان بالای سر ما باشد.
دسته: سینمای بالیوود
اخبار سینمای بالیوود به روایت سایت خبری راوی هنر
به گزارش سایت خبری راوی هنر، هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) از ۱۳ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۵ (۲۵ بهمن تا ۵ اسفند ۱۴۰۳) در برلین، آلمان برگزار میشود. این جشنواره بهعنوان یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان، امسال نیز میزبان فیلمهای متنوعی از سراسر دنیا خواهد بود.
فیلم «نور» (Das Licht) به کارگردانی تام تیکور، کارگردان برجسته آلمانی، بهعنوان فیلم افتتاحیه جشنواره انتخاب شده است. این فیلم در بخش نمایشهای ویژه (Special Gala) به نمایش درمیآید.
در بخش مسابقه اصلی، ۱۹ فیلم برای کسب جوایز اصلی از جمله خرس طلایی بهترین فیلم رقابت میکنند. از جمله این آثار میتوان به «آری» (Ari) به کارگردانی لئونور سرای از فرانسه و بلژیک، «ماه آبی» (Blue Moon) به کارگردانی ریچارد لینکلیتر از آمریکا و ایرلند، و «خانه امن» (La cache) به کارگردانی لیونل بایر از سوئیس، لوکزامبورگ و فرانسه اشاره کرد.
سینمای ایران در این دوره حضوری محدود دارد. فیلم کوتاه «در بند» به کارگردانی حسام اسلامی تنها نماینده ایران در بخش فیلمهای کوتاه است. این فیلم به مسئله کنترل شهروندان از طریق دوربینهای نظارتی میپردازد و پرسشی را مطرح میکند: چگونه میتوان سمت دوربین را به سوی کنترلکننده برگرداند؟
در بخش پانوراما، فیلم «هزار و یک قاب» ساخته مهرنوش آلیا، کارگردان ایرانی-آمریکایی، به نمایش درمیآید. این فیلم به زبان فارسی تهیه شده و داستان چند هنرپیشه غیرحرفهای را روایت میکند که برای ایفای نقش «شهرزاد» به استودیویی دعوت میشوند و در جریان کار متوجه نیتهای پنهان کارگردان میگردند.
جشنواره برلیناله ۲۰۲۵ شامل بخشهای متنوعی مانند «ویژه برلیناله»، «پانوراما»، «نسل» و «فوروم» است که هر کدام به نمایش آثار برجستهای از سینماگران سراسر جهان میپردازند. برای مثال، در بخش «ویژه برلیناله»، فیلمهایی مانند «میکی ۱۷» به کارگردانی بونگ جون هو از کره جنوبی و «چشمانداز اجدادی
آینده» به کارگردانی لموهانگ جرمیا موسی از فرانسه، لسوتو، آلمان و عربستان سعودی به نمایش درمیآیند.
برلیناله ۲۰۲۵ با برنامهای متنوع و حضور فیلمهایی از ژانرها و کشورهای مختلف، بار دیگر بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان، توجه علاقهمندان به سینما را به خود جلب کرده است. هرچند حضور سینمای ایران در این دوره محدود است، اما آثار ارائهشده نمایانگر توانمندی و خلاقیت سینماگران ایرانی در عرصه بینالمللی هستند.
به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در همایش «سینمای ایران، نگاهی به آینده» گفت: قصد داشتیم این پنل را در ایام جشنواره فیلم فجر برگزار کنیم اما در این رویداد برگزاری همایش زیر سایه جشنواره قرار می گرفت.
وی ادامه داد: ما نمیخواهیم مساله را پاک کنیم بلکه به فکر درک و حل کردن مساله هستیم و برای حل کردن مساله باید موضوع را درک کنیم. شما وقتی میخواهید یک شئ را بررسی کنید باید نسبت خودتان را در جهان تبیین کنید و از جایگاه خودتان موضوع را درک کنید. وقتی می گوییم نسبت ما با سینما چیست باید ببینیم که در جهان در چه جایگاهی قرار گرفته ایم و از منظر خودمان موضوع را بررسی کنیم.
فریدزاده بیان داشت اینکه چرا این پنلها را انتخاب کردیم بازمیگردد به گفته آقای وزیر که یک ضلع پنجگانه را موردتوجه قرار دادند و هرکدام از این محورها به یکی از آن اضلاع مرتبط است؛ یکی از مسائل بحث سینما و اقتصاد است. یکی از مسائل مهم توجه به سینما به مثابه یک هنر است.
وی ادامه داد: دیگری بحث سینما و فناوری است و اگر ما فناوری را نشناسیم نمی توانیم به جایگاه خودمان در جهان پی ببریم و یکی از مهم ترین مسائل حوزه فناوری نیز هوش مصنوعی است. بحث دیگر نسبت سینما، انسان و حکمرانی است که نسبت هنرمند با جامعه و نسبت جامعه با حاکمیت را مورد بررسی قرار میدهد. یکی از مهمترین مسائل این پنل این است که مخاطب من به عنوان یک فیلمساز کیست و براین اساس باید چه زبانی را اتخاد کنم و محور آخر هم سینما از منظر بینالملل است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: لاجرم ما نیاز به جامعهشناسی، فلسفه و روانشناسی داریم و این رشتهها می توانند سینما را از منظر بیرون بررسی و معرفی کنند. من هم اینجا هستم تا حرف دوستان را بشنوم تا با کمک هم از این هزارتو رهایی پیدا کنیم.
جامعه فاقد زبان سینمایی در حاشیه جهان امروز قرار می گیرد
منوچهر شاهسواری دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر در همایش سینمای ایران نگاهی به آینده گفت: اگر بخواهیم درباره آینده صحبت کنیم باید این فلسفه را پرسید که آیا آینده وجود دارد یا خیر؟ اکنون در جه نقطه ای قرار داریم؟ آینده یک امر کاملا ذهنی است. ما در روزگاری زندگی میکنیم که آینده به وقوع پیوسته است آن آینده این بود که در روزگار قدیم آدمها با تصویر با هم صحبت میکردند و ما اکنون نیز با تصویر صحبت می کنیم.
وی ادامه داد: ما امروزه در تمدن بنیانتصویر به سر میبریم و در این تمدن دایره المعارف قدرتمندی به نام سینما وجود دارد که اتفاقا فقط در سینما قابل دسترسی نیست بلکه حتی با یک ایموجی میتوان احساسات را انتقال داد.
شاهسواری افزود: وقتی در جهانی با تمدن بنیان تصویر به سر میبریم این نکته قابل توجه است که آیا در این جهان میتوان بدون سینما زندگی کرد؟ از نظر من هر جامعه فاقد زبان سینمایی در حاشیه جهان امروز قرار می گیرد و درواقع یک کشور حاشیهنشین است. هر کشوری که سینما دارد در تغییرات جهان نقش دارد.
دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: سینما فارغ از ادبیات، فرهنگ، تمدن و… را میسازد. ما با سینما میتوانیم به گذشته تجسم و عینیت بدهیم. سینما قدرت تجسمبخشی به آینده دارد همچنین سینما به آرزوهای بشر نسبت به چیزی که در آینده میخواهد، تجسم میبخشد. وقتی ما به چنین مختصاتی میرسیم باید بررسی کنیم که در جامعه امروز ایران کجا ایستاده ایم.
وی ادامه داد: در پاسخ به اینکه سینما برای آینده چه خواهد کرد باید بگوییم که سینمای ایران مهمترین رکن نظام دموکراسی سیاسی، اجتماعی و خانوادگی ما است. سینما یک نهاد است و حتما در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند.
شاهسواری تاکید کرد: ما وارد روزگاری شده ایم که احتمال اینکه فیلمسازی یک امر فردی و ذیل هنرهای تجسمی قرار بگیرد، بعید نیست. یعنی شما می تواند درون کارگاه خودتان فیلم بسازید و کسب درآمد کنیم. در چنین شرایطی با پیشرفت تکنولوژی نظام سیاسی، مدیریت فرهنگی و سازمانهای فرهنگی هنری باید مقیاسشان را رهاسازی نه معنای ولنگاری بلکه به معنای فضا دادن به فیلمساز قرار دهند.
وی تاکید کرد: ما نیازمند اعتمادسازی عمومی هستیم تا از این میانه عبور کنیم.. هیچ چیز جز فعالیتهای فرهنگی نمی تواند این التهاب را پایین بیاورد. ما باید تب جامعه را پایین بیاوریم تا آن را درمان کنیم.
شاهسواری بیان داشت: ما تعلق به وطن را فراموش کرده ایم و به همین دلیل امسال جشنواره فیلم فجر را با مفهوم وطن مادر، مادر وطن آغاز کردیم و نباید وطنمان را فراموش کنیم. تا وطن را دوست نداشته باشیم، در ساخت و حفظ و حرمت آن نقشی نخواهیم داشت. امیدوارم یکی از اصلیترین بحثهای این مجموعه این باشد که مفهوم وطن را به هنر ایران و مفهوم هنر را به سینمای ایران برگرداند.
سینما نقش بی بدیلی در فرهنگ دارد
علی ربیعی، رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، در همایش سینمای ایران، نگاهی به آینده گفت: بنا داریم در فصول مختلفی در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد مباحثی را در حوزه سینما نظیر اقتصاد سینما، فناوریها و مسائل اجتماعی مطرح کنیم.
وی افزود: بیشتر نسبت من با سینما، علاقهام به آن است. مثل بیشتر مردم ایران سعی میکردم به سینما بروم و فیلم ببینم. همیشه فکر میکردم هیچ نسلی بدون قهرمانان ذهنی زندگی نمیکند و بر این اساس امروز و آینده خود را میسازد. سینما جایی است که قهرمانهای ذهنی مردم را میسازد، چون سینما با مردم زندگی کرده و برای مردم رویا ساخته است.
ربیعی عنوان کرد: بدون تردید امروزه وجه تمایز جوامع و ملتها فرهنگ آنها است. تفاوت جوامع شاد و ناشاد، توسعهیافته و نیافته را با علت فرهنگی تفسیر میکنند. بحث سیاسی هم در این زمینه جایگاه خود را دارد و نمیخواهم این مساله را کتمان کنم.
وی افزود: ما نهادهای تقویتکننده فرهنگ داریم و به نظر من سینما نهادی است با کارکردهای ترکیبی در حوزه فرهنگ؛ در سینما رمان، داستان، شعر، موسیقی، آواز، فرهنگ روزمره و … وجود دارد. درنتیجه میبینیم که سینما نقش بیبدیلی در فرهنگ دارد.
ربیعی تاکید کرد: آینده سینما یک بحث است و سینمای ایران برای آینده بحث دیگری است. ما از پنجره سینما میتوانیم خیلی از مسائل سیاسی و اجتماعی را نگاه کنیم. سینما چهار نسبت با جامعه دارد که بدین شرح است: سینمای متاثر از جامعه؛ سینمای تاثیرگذار بر جامعه؛ سینمای سخنگوی جامعه؛ و سینمای میانجی جامعه.
وی تاکید کرد: جامعه به فیلمهای کمدی و گیشهپسند هم نیاز دارد زیرا متاثر از جامعه هستند و ما نباید خودزنی کنیم. بیشترین توجه من به سینمای تاثیرگذار بر جامعه است و به نظرم این رسالت و مسئولیت اجتماعی سینما است. بدون تردید سینما بخشی از فرهنگ نسلها را تشکیل میدهد. جامعه ما به شادابی و امید و نقد نیاز دارد. در نتیجه سینما سخنگوی جامعه است و میتواند هم دردها و نارساییها و هم امیدهای جامعه را نشان دهد. سینما برای داشتن یک زندگی بهتر میتواند میانجی گروهها و قومیتهای مختلف باشد.
ربیعی در پایان خطاب به سیاستگذاران حوزه سینما گفت که باید نقد و پژوهش سینمایی را تقویت کنید. من در گذشته نقدها و پژوهشهای بیشتر و بهتری میخواندم و ما امروزه باید سطح پژوهش و نقد سینما را ارتقا دهیم.
باید دیداقتصاد سینما سعی دارد سینما را به کدام سو ببرد
مسعود کوثری دبیر علمی همایش سینمای ایران نگاهی به آینده گفت: همایش امروز بخشی از همایشهایی است که در سال آینده با همکاری معاونت سینمایی، انجمن مطالعات فرهنگی و انجمن جامعه شناسی برگزار خواهد شد. در این همایش به چهار محور اساسی سینمای ایران خواهیم پرداخت. امیدوارم ترکیب این نشستها که بر محور سازمان سینمایی است مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
وی افزود: تلاش ما این بود افراد مختلفی در این نشستها سخنرانی کنند تا حرفها فرمایشی و کلیشه ای نباشند. ما تلاش داریم واقعگرایانه درباره سینمای ایران صحبت کنیم.
دبیر همایش بیان داشت: در پنل انسان ایرانی و سینما می خواهیم بگوییم که وضعیت سینمای ایران در آینده چه خواهد بود. متاسفانه سینمای زیرزمینی ما دارد چاق و فربه میشود و این مساله در تئاتر و ادبیات نیز وجود دارد. ما می خواهیم در اینهمایش بگوییم که سینمای ما به چه سمتی حرکت میکند و اقتصاد سینما نیز سعی دارد سینما را به کدام سو ببرد.
کوثری در پایان بیان داشت: امیدوارم این همایش رضایت خاطر دوستانی را که در اینجا حاضرند برآورده کند. از معاونت سینمایی تشکر می کنم که با انجمن مطالعات فرهنگی برای برگزاری این همایش همکاری کردند.
به گزارش سایت خبری راوی هنر، فیلم سینمایی «هرچه نور تصور میکنیم» بهکارگردانی پایال کاپادیا، ساعت ۱۷ پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
این فیلم سینمایی محصول ۲۰۲۴ برنده جایزه بزرگ کن، بهترین فیلم سال از نگاه سایتاندساوند و نامزد بهترین فیلم و کارگردانی از گلدنگلوب، با زیرنویس فارسی در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود.
در فیلم «هر چه نور تصور میکنیم» در دل شلوغیهای بمبئی، پرابها، پرستاری که زندگیاش بههمریخته، روزهای سختی را میگذراند. او از همسر جداشدهاش هدیهای غیرمنتظره دریافت میکند و احساسات جدیدی در او بیدار میشود. آنو، هماتاقی جوان و سرزنده او با موانع زیادی مواجه است. در نهایت، سفر آنها به یک شهر ساحلی، به آنها فرصت میدهد تا در آنجا آرزوها و خواستههایشان را دنبال کنند…
چهایا کادم، هریدو هارون، دیویا پرابها و کانی کوسروتی از بازیگران این فیلم هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت «هرچه نور تصور میکنیم» به سایت تیوال مراجعه کنند.
