به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از روابط عمومی جشنواره، آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی عود نوازی، عصر دوشنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۴ در هتل سورینت جزیره قشم برگزار شد.
در روز نخست این جشنواره ۶ اجرا در بخش تکنوازی و ۳ اجرا در بخش گروهنوازی روی صحنه رفت.
محمد فیروزی، دبیر هنری این دوره از جشنواره و تنها سخنران این مراسم در جملاتی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره در جزیره قشم و همراهی و همدلی مدیران شهرکتاب اظهار داشت: «امیدوارم این جشنواره به گونهای برگزار شود که بتوانیم در سالهای بعد هم در خدمت شما عزیزان باشیم.»
اجرای نخست در بخش تکنوازی با هنرنمایی محمد سام کیانی به روی صحنه رفت و در این بخش قطعه «هجران» را در چهار مضراب ابوعطا اجرا کرد.
دلارام فراهانی دیگر شرکتکننده این بخش دو قطعه اجرا کرد که یکی ازاین قطعات (مقدمه و آواز اصفهان) به آهنگسازی خودش و قطعه «مهرجان» به آهنگسازی حمید خوانساری را به اجرا درآورد.
رضا احمدی هم در بخش تک نوازی علاوه بر بداهه نوازی، اثر «رنگ دشتی» به آهنگسازی بیگجهخوانی را اجرا کرد.
سوگل ذرخش شرکت کننده اصفهانی هم قطعانی چون «اشک و آه» اثر امیرفرهنگ اسکندری و «بی کمان» شهرام غلامی را در کنار دو قطعه خود به اجرا درآورد.
در بخش گروه نوازی، گروه آفریتار با هنرنمایی اقبال منصور ( نوازنده عود) و مهران رضایی ( نوازنده گیتار) به روی صحنه رفتند. قطعه «سلطانیه» به آهنگسازی یوگوباجانوس و «خورشید جزیره» به اهنگسازی اقبال منصور از قطعات اجرایی این گروه بود.
گروه موسیقی «فردای خراسان» به سرپرستی مبین درپور دیگر گروه شرکتکننده این بخش بود.
بردیا فریادرس در این بخش «بزمه» به آهنگسازی حمید خوانساری و چهار مضراب به آهنگسازی جلیل شهناز را اجرا کرد.
گروه آنسامبل «مانا» به سرپرستی سیاوش ولیپور (آهنگساز و نوازنده سنتور) شرکتکننده این بخش در بخش گروهنوازی بود. به گفته او نوازنده عود این گروه به علت عدم مسئولیتپذیری از حضور در جشنواره صرف نظر کرد و به جای او خانم نجمه صغیر از داوران این جشنواره مدت زمانی کوتاه با این گروه همراهی داشت. در این گروه ایرانا کاکاوند نوارنده عود، پیمان حاتمی نوازنده کیبورد وسیکوئنس سازهای الکترونیک، شهروز شفا، نوازنده پرکاشن بودند.
در شب نخست این برنامه علاوه بر اجراهایی که برگزار شد، یک بخش اجرای خیابانی هم با پویش «با سازت بیا» به اجرا درآمد که برنامهریزی این بخش به عهده بهنام ابوالقاسم (آهنگساز) بود.
رضا موسوی در خصوص این کمپین اظهار داشت:« ایده ما بر این بود این جشنواره از محدوده سالنها خارج شود و به فضاهای باز برسد و فرصتی باشد برای هنرمندانی که خارج از این جشنواره فعالیت دارند و بتوانند در این جشنواره مشارکت داشته باشند.»
همچنین در بخش پایانی، در پین کافه در روستای گامبرون، شن کافه در سوزا و رستوران گاردینگی در روستای سهیلی با حضور مردم موسیقی زنده برگزار شد که حال و هوای بسیار جذاب و متفاوتی داشت.
نوازندگان حاضر در اولین روز جشنواره چه گفتند؛ تاثیر جشنواره بر علاقمندی نسل جوان
مهدی حسینزاده، دومین بار است که در جشنواره ملی عودنوازی شرکت میکند. او شرکتکننده این دوره از جشنواره از تهران است و بر این نظر است که جشنواره ملی عونوازی در معرفی ساز عود نقش بسیار مهمی داشته است. او در ادامه اظهار داشت: «در دور دوم این جشنواره، تعداد شرکتکنندگان بیشتر از دوره اول بود و این امر نشاندهنده تشویق و ترغیب نسل جوان عودنواز به این ساز است. نکته دیگر اینکه خود من تحصیلکننده هنرستان هستم و این علاقمندی در این هنرجویان مشهود است.»
حسینزاده از شاگردان حمید خوانساری است و در ادامه صحبتهایش بیان کرد: «ساز عود امروزه در بین نوازندها گسترش پیدا کرده و توانسته آرام آرام نسل جوان را با خود همراه کند.»
دومین دوره برگزاری جشنواره ملی عودنوازی در دو بخش داوران ایرانی و خارجی برگزار شد. به گفته این نوازنده حضور داوران خارجی موجب شده علاقمندان ساز عود، با سبک و شیوه نوازندگی غیرایرانی این ساز هم آشنا شوند.»
حفظ موسیقی اصیل ایرانی
مبین درپور،نوه زنده یاد استاد محمد درپور، موسیقی مقامی را نزد پدرش آموخته است و اولین اجرای رسمیاش در ۷ سالگی بوده . او اولین بار است که در این جشنواره اجرای برنامه دارد. این شرکتکننده تربت جامی براین نظر است مسئولان به موسیقی نواحی چندان بهایی نمیدهند و صد حیف که این فرهنگ اصیل از بین برود.
او ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره، برپایی چنین جشنوارههایی را در دیده شدن موسیقی اصیل ایرانی بویژه نسل جوان و مستعد این هنر بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت برای حفظ این فرهنگ و هنر باید فرهنگسازی صورت بگیرد و به فرهنگ مناطق بیشتر بها داده شود و نکته دیگر اینکه هنرمند هنر خود را به روزرسانی کند.
حضور داوران خارجی در کنار نوازندگان
اقبال منصور دیگر شرکت کننده بخش گروهنوازی است و دومین بار است که در این جشنواره شرکت دارد و دور قبل در بخش تکنوازی شرکت داشته است. او دراین باره گفت تعداد ارسال آثار بیانگر علاقمندی نسل جوان به این ساز است و بیتردید برگزاری این جشنواره در بهتر دیده شدن این هنر و شناخت ساز عود بسیار تاثیرگذار بوده است.
برچسب: محمد فیروزی
به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از روابط عمومی جشنواره، محمدرضا ابراهیمی، نگار بوبان، حسین بهروزینیا، احمد بیت سیاح، حمید حاصلی، محمدرضا درویشی، شهرام غلامی، محمدرضا فیاض و مرتضی کریمی از ایران، دکتر محمت بیتماز از ترکیه، طارق جندی از اردن و نصیر شَمه از عراق انتخاب آثار را به انجام رساندهاند.
همانطور که پیشتر در فراخوان اعلام شد، در این دوره شرکتکنندگان برگزیده بدون رتبهبندی و بر اساس ظرفیت جشنواره برای اجرای صحنهای انتخاب شدند. این اولین باری است که داوران بینالمللی نیز در انتخاب آثار ارسالی نوازندگان ایرانی حاضر در جشنواره مشارکت داشتهاند.
در این دوره محمد فیروزی، دبیر هنری و محسن فتاحی، دبیر اجرایی جشنواره را بر عهده دارند. دومین جشنواره عودنوازی قشم توسط شهر کتاب و میزبانی سازمان منطقه آزاد قشم، از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۴ در جزیرهی قشم برگزار میشود.
آخرین اخبار مرتبط با جشنواره در صفحه اینستاگرام فستیوال عودنوازی به آدرس oud.festival در دسترس است.
به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره ملی عود نوازی قشم، ابتدای مراسم پس از اجرای سرود ملی و تلاوت قران و پخش کلیپی از دوره گذشته این جشنواره، عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم به عنوان سخنران نخست روی صحنه حاضر شد و ضمن خوشامدگویی به حاضران این مراسم گفت: به نمایندگی از مردم خونگرم و قدردان مردم قشم خدمت شما اساتید و بزرگواران خیر مقدم عرض میکنم و از همه بزرگوارانی که کمک کردند تا دور دوم این جشنواره رقم بخورد، تشکر میکنم. ما ساز تاریخی، تمدنی و هویتی عود را که خاستگاهش ایران است و از همین سرزمین جهانی شده است را به عنوان سمبل و رمز هرآنچه که در ژن تاریخی مردم جنوب ایران و به ویژه در جزیره قشم است به دست گرفتیم واز آن یاد میکنیم و آن را به نمایش گذاشتیم.
او در ادامه افزود: هدف ما از این جشنواره این است که آنچه هویت، تاریخ و تمدن واصالت و فرهنگ مردم جزیره است را با ساز عود به منصه نمایش ایرانیان قراردهیم و امیدوارم در آیین اختتامیه این رویداد میزبان شما باشیم. او در ادامه صحبتهایش به فرهنگ دریا پایه اشاره کرد و گفت: فرهنگ ساحل به غیر از فرهنگ دریا پایه است و ساز عود این فرصت را ایجاد کرده تا فرهنگ دریا پایه در همه استانها و در گستره کل کشور مطرح شود و جزیره جهانی قشم از این ظرفیت برخوردار است و مهد فرهنگ دریا پایه ایران جنوب است. مردمی با ۶ هزارسال تمدن و اصالت که در روستاهای جزیره جهانی قشم نمایان است . چرا که ایران فرهنگی تنها به تاجیکستان، افغانستان و هند ختم نمیشود و ایران فرهنگی در جنوب را باید تا مرزهای یمن دید و قشم این دروازه است.
به گفته پیغامی: مردم قشم سالها در این جزیره معدن ارتباطات میانفرهنگی از اسکاندیناوی، چین، آفریقا، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس بودند، این جشنواره فرصتی است تا فرهنگ دریا پایه را با ساز عود برای ایرانیان دوباره زنده کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مفهوم «فرهنگ دریا پایه» اظهارداشت: ایشان این مفهوم را برای همه فرهنگشناسان و فرهنگدوستان مطرح کردند، همه تمدنهای بزرگ دنیا، بدون دریا نتوانستند تمدن بشوند، ایرانیان هم در طول تاریخ، تمدن خود را با دریا پایگی توسعه دادند، ایرانیان بیش از ۳۰ شهر ساحلی در دریای جنوب؛ خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز داشتند که امروز متاسفانه از آنها یادی نیست و لازم مجددا آنها را احیا کنیم.
بخش بعدی این برنامه به اجرای کوتاه خدیجه دریانورد اختصاص داشت که به عنوان سفیر قشم در این برنامه حضور داشت و در ادامه ویدئو کلیپی به کارگردانی رضا موسوی با عنوان «از دوست داشتن» با شعری از فروغ فرخزاد و صدای بابک باربد پخش شد.
در ادامه برنامه، پیام ویدیویی حسین بهروزی نیا پخش شد و در جملاتی گفت: سالها آرزو داشتم سازهای ایرانی جایگاه خود را پیدا کنند و امروز به لطف دوستانی که دغدغه کارهای هنری دارند این ساز علاوه بر اینکه جایگاه خود را پیدا کرد خوشبختانه حتی بیش از دیگر سازهای ایرانی مورد اقبال قرار گرفته است.
این نوازنده به ساخت قطعه «آفتاب نیمه شب» که در این برنامه با خوانندگی اشکان کمانگری و همراهی کوارتت زهی اجرا شد اشاره کرد و اظهار داشت: تقریبا ۳۶سال قبل به اتفاق استاد شهرام ناظری و گروه دستان سفری به مراکش داشتیم ودر آنجا به خانقاه رفتیم و موزیکی اجرا شد که بسیار توجهام را جلب کرد و در مسیر ملودی را با خود زمزمه میکردم ودر نهایت ساخته شد و در آلبوم آفتاب نیمه شب قرار گرفت. این قطعه با فرمهای مختلف با گروه دستان اجرا شده است و بعدها آقای محمد رضا درویشی برای ارکستر سمفونیک تنظیم کردند و در ادامه به صورت با کلام با شعری از عباس سجادی منتشر شد.
ادامه مراسم پخش ویدیویی از لوگوی دومین جشنواره عود نوازی بود با هنرنمایی الناز ناصری ود در بخش بعدی محسن فتاحی دبیر اجرایی دومین جشنواره عودنوازی قشم به عنوان دومین سخنران این مراسم اظهار داشت: این جشنواره را با همکاری موسسه شهر کتاب و میزبانی سازمان مناطق آزاد قشم برگزار میکنیم، در قشم عود در همه منازل وجود دارد و کودکان با عود بزرگ میشوند و براین اساس برای اینکه کسی بخواهد در عودنوازی تبدیل به پیشکسوت بشود، نیازی نیست که سن و سال بالایی داشته باشد، چراکه سالهای زیادی عود شنیده و نواخته شده است و با این صدا مانوس هستند ودر ادامه با حضور مهدی فیروزان مدیر عامل موسسه شهر کتاب، ادریس راموز معاون فرهنگی اجتماعی جزیزه قشم و ادریس عبدی پور و محمد فیروزی دبیر این دوره از جشنواره از آقای کمالی از نوازندگان پیشکسوت ساز عود در جزیزه قشم تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
در ادامه محمد فیروزی در جملاتی کوتاه از برگزار کنندگان این مراسم تشکر کرد.
مهدی فیروزان دیگر سخنران این مراسم هم در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: از زمانی که این جشنواره شکل گرفت، گویا عود، مرا و شهر کتاب را به سمت این جزیره میخواند، وقتی که آقای فتاحی مسئولیت این جشنواره را برعهده گفت، احساس کردم که هم قرابت همکاری، جغرافیایی و مجال جدیدی را پیدا کردیم که شهرکتاب در قشم حضور پیدا کند و این حضور را هم مرهون قشمیها هستیم.
فیروزان با اشاره به همکاری موسسه شهرکتاب در برگزاری جشنواره عودنوازی قشم افزود: برای شهرکتاب این موضوع اهمیت داشت که مدیریت جزیره قصد دارد یک جزیره فرهنگی را با حفظ و تقویت همه سرمایهها و میراث فرهنگیش ارایه کند، یعنی یک الگوی ساحلنشینی مبتنی بر همه ارزشهای موجودش بود. جزایر تجاری و بازرگانی در دنیا بسیار هست اما سرمایههای جزیرهای مثل قشم محدود است و این چیزی بود که ما فرهنگیان را راغب و مشتاق کرد که در عرصه جدیدی از حوزه فرهنگی، موسیقی، کتاب و صنایع دستی مشارکت کنیم، بیاموزیم و در جهت توسعه ارگانیک این میراث فرهنگی گامی برداریم.
ادریس راموز به عنوان آخرین سخنران این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: هدف این جشنواره معرفی ساز زندگی است، سازی که در ایران فرهنگی خودمان توسط ثروتمندان و فرادستانی که در فرایند توسعه ناهمگون اسم حاشیه برآن باز شده بود فراموش شده بود.
براین اساس هدف ما احیای این میراث فرهنگی و ثبت جهانی آن در یونسکو و برگزاری آن در عرصه بین المللی با هدف تعامل با کشورهای مختلف است. یکی از اصلیترین هدفهای ما در برگزاری این دجشنواره ترغیب و تشویق مردم سراسر کشور در این جشنواره است تا هنر زندگی کردن و هنر ساخت عود و هنر عود نوازی را بیاموزند. این هنر در لایه لایه زندگی مردم قشم وجود دارد. انشاالله این جشنواره به قوت خود ادامه پیدا کند و شاهد اجرای این موسیقی از خزر تا خلیج فارس باشیم و این نوید را میدهیم این ساز در آینده نزدیک با ارتباط فرهنگی و بینالمللی گستردهتر خواهد شد.
اجرای پرفورمنس، پخش کلیپهای با موضوع معرفی جزیره قشم، اجرای موسیقی توسط گروههای موسیقی سنتی و محلی مقیم قشم، از جمله هنرنمایی فرج ناظری از قشم و همچنین دوئت پایانی متین علیزاده منتخب دوره اول جشنواره و صدیق کمالی پیشکسوت نوازندهی عود از قشم، بخشهایی از این برنامه بود.
محمد علی مراتی (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران)، کیوان ساکت، کیوان فرزین، مینا افتاده، مجید ناظم پور، محمد دلنوازی، محمد فیروزی، مهدی فیروزان مدیرعامل شهرکتاب، عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد غفاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم، حجت فرجیان، ادریس عبدی پور، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا عمادی، سید حسین موسوی بلده، علی ابوالقاسمی،نجمه صغیر، سحر فروزان، تکتم نعیمی مدیرعامل بنیاد ایران درودی از میهمانان این مراسم بودند. مراسم افتتاحیه این جشنواره بسیار خلاقانهتر از سال پیش برگزار شد و از جنبههای هنری ابعاد گستردهتری داشت.
به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از روابط عمومی، دومین جشنواره ملی عودنوازی قشم که در فروردین سال آینده برگزار میشود، با هدف ترویج و ارتقای سطح هنر عودنوازی، ارتقای فرهنگ و هنر جزیرهی قشم، و معرفی ظرفیتهای بینظیر این جزیره جهانی، فراخوان خود را منتشر کرد.
این جشنواره به دبیری محمد فیروزی توسط شهرکتاب و میزبانی سازمان منطقه آزاد قشم، از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ در جزیره زیبای قشم برگزار خواهد شد.
در این دوره، بخش غیررقابتی آنسامبل با محوریت ساز عود (شامل دوئت و گروههای بیشتر که حتماً باید دو ساز ملودیک وجود داشته باشد) نیز در نظر گرفته شده است.
بخش رقابتی جشنواره در سه رده سنی «زیر ۱۴ سال»، «۱۵ تا ۱۸ سال» و «۱۹ تا ۲۵ سال» برگزار میشود.
نفرات اول دورهی قبل در بخش رقابتی مجاز به شرکت در همان گروه سنی نیستند، اما میتوانند در گروه سنی بعدی یا بخش آنسامبل شرکت کنند. لازم به ذکر است که شرکت در بخش رقابتی تنها بهصورت تکنوازی ساز عود یا بربت امکانپذیر است.
برای حضور در بخش غیررقابتی (آنسامبل)، نوازندگان برای شرکت در این رویداد میتوانند آثار خود را همراه با رزومه و سوابق اجرا در سایت جشنواره ثبتنام و بارگذاری کنند.
علاقهمندان برای ثبتنام و ارسال اثر از چهارشنبه ۱۷ بهمن تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ به سایت جشنواره به نشانی oudfestival.ir مراجعه کنند.
همچنین افرادی که تمایل به دریافت جزییات بیشتر و مطالعه کامل فراخوان دارند، میتوانند نسخه مفصل را در سایت جشنواره مشاهده کنند.
به گزارش روابطعمومی دومین جشنواره ملی عودنوازی، اولین جلسه این شورا در موسسه شهرکتاب تشکیل شد. در این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری، دبیر و دبیر اجرایی این رویداد موسیقایی با حکم عادل پیغامی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم معرفی شدند.
بر اساس این خبر، محمد فیروزی، دبیر جشنواره است و محسن فتاحی نیز دبیری اجرایی آن را برعهده دارد.
محمد فیروزی، مجید ناظمپور، سحر فروزان، نجمه صغیر، علی ابوالقاسمی، محسن فتاحی، کیوان فرزین و محمد پیری اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی عودنوازی هستند.
این شورا روز سهشنبه، ۱۵ بهمن ماه اولین جلسه خود را تشکیل داد و درباره ابعاد مختلف برگزاری جشنواره گفتگو کردند و مسائل آن را مورد بررسی قرار دادند.
در این جلسه درباره ظرفیتسازی عود به عنوان یک ابزار فرهنگی در بخشی از نقشه فرهنگی کشور در لایه محلی، ملی و بینالمللی گفتگو شد.
همچنین بر لزوم توجه به کاربرد موسیقی در احیای میراثفرهنگی تاکید شد. فراخوان دومین جشنواره ملی عودنوازی نیز بهزودی اعلام خواهد شد.
دومین جشنواره ملی عود نوازی قشم با همکاری مشترک شهرکتاب و سازمان منطقه آزاد قشم در تاریخ 25 الی 28 فروردینماه 1404 در جزیره قشم برگزار خواهد. به گزارش دبیرخانه مراسم افتتاحیه این رویداد ملی در 18 بهمن 1403 در تالار رودکی از ساعت 18 خواهد بود.
