به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از روابط عمومی کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان خانهی تئاتر، «شب نمایشنامهنویس» به پاس بزرگداشت استاد بهرام بیضایی و سالروز در گذشت استاد اکبر رادی، در روز ۵ دی ماه نام گرفته است و اولین دورهی این رویداد دوم دی ماه ۱۴۰۳ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این شب مدالیوم کانون به استاد خسرو حکیم رابط تقدیم شد و کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانهی تئاتر از حسین کیانی، آندرانیک خچومیان و نادر برهانی مرند به پاس یک عمر فعالیت مستمر در حیطهی نمایشنامهنویسی و ترجمه تقدیر کرد.
همچین افشین هاشمی تازه ترین اثر استاد بیضایی به نام «داش آکل به گفتهی مرجان» را خواند و همچنین ایرج راد و آرش رادی فرزند استاد رادی از پوستر «روز نمایشنامهنویس» رونمایی کردند.
بهزاد فرهانی، قطب الدین صادقی، محمودرضا رحیمی، بهرام ابراهیمیان، فریده سپاه منصور، محمد یاراحمدی، شهرام گیل آبادی و اعضای هیئت مدیره در ارتباط با هنرمندان حاضر در جشن صحبت کردند.
شاهد الفت، علی معتضدی، فرشید قلی پور ، اعضای هیئت مدیره کانون بیانیههای کانون را قرائت کردند و آرام محضری رئیس کانون با خواندن متنی از استاد حکیم رابط تقدیر و تجلیل کرد.
در این شب، از دبیران «صدای نمایشنامهنویس» و برگزار کنندگان رویدادهای مختلف کانون؛ بهزاد صدیقی، هادی حوری، حمید دشتی دبیران رویداد «صدای نمایشنامهنویس»، رحیم رشیدی تبار و رضا آشفته برگزار کنندگان جلسات نقد و بررسی نمایشنامه، شکوفه آروین بنیان گذار سایت فامون و همچنین مریم یاسین زاده مدیر روابط عمومی کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان تئاتر تقدیر شد.
در این جشن، موسیقی توسط حسین تفنگدار و فرشته شمس با نوای ساز محسن کبیر نژاد اجرا شد.
همچنین نمایشنامه ی «آهسته با گل سرخ» نوشته اکبر رادی توسط فریدون محرابی، نازنین کیوانی و نوید عصمتی به همراهی ساز ماهور لطفی خوانده شد.
و در انتها فیلم «چریکه بهرام» به کارگردانی فرشید قلی پور برای حاضرین به نمایش درآمد.
به همت کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران در تقویم هنری ۵ دی ماه سالروز میلاد استاد بهرام بیضایی و سالگرد درگذشت استاد اکبر رادی به نام «شب نمایشنامهنویس» ثبت خواهد شد و هر سال در این روز برگزار میشود.
