ه گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از روابط عمومی این رویداد هنری؛ بهزاد اسلامی دربارهایده شکلگیری نمایشگاه مجسمه «درخویش مانده» گفت: این مجموعه حاصل سالها درگیری ذهنی من با مفهوم انزوا، فروخوردگی و گرههای روانی درونی انسانهاست. همیشه حس میکردم آدمها با خودشان و در درون خود، چیزهایی دارند که نمیخواهند یا نمیتوانند به زبان بیاورند. در مجموعه «در خویش مانده» تلاش کردم این انزوا وعقدهها را در قالب مجسمههایی که دست ندارند و سرشان گرههای فلزی است، تصویر کنم. آن گرهها استعارهای از ذهن و روح در هم تنیده و بستهشده است.
او درخصوص حذف دست به عنوان یکی از اجزای اصلی انسان در این مجوعه خاطرنشان کرد: دست، همواره در تاریخ هنر و مجسمهسازی، نماد کنش و ارتباط بوده؛ حذف آن در این مجموعه، بهنوعی حذف توان ارتباطی و کنش فرد است. شخصیتهای من در این آثار، در درون خود گرفتارند و راهی برای بیان و لمس دنیای بیرون ندارند. دستنداشتن آنها، تأکید بر همین وضعیت انفعالی و در خودماندگی است.
او همچنین درباره فرم سرهای مجسمههای این مجموعه گفت: گره در فرهنگ ما نماد گرفتاری، درهمتنیدگی و حلناشدگی است. سر بهعنوان مرکز تفکر و تصمیمگیری، وقتی در شکل گره به تصور دربیاید، مفهوم روانآزردگی و پیچیدگی ذهنی را به شکلی عینی منتقل میکند. این گرهها، دستساختههای خودم هستند که هرکدام بیانگر شخصیتی جداگانه و داستانی درونیاند. این مجموعه برای من یک آینه است؛ امیدوارم برای مخاطب هم همین کارکرد را داشته باشد.
او درباره این مجموعه خاطر نشان کرد: این مجموعه شامل ۱۰ مجسمه آهنی است که با تکنیک آهنگری سنتی چلنگری در ابعاد مختلف ساخته شده است، بزرگترین نمایشگاه این مجموعه ۲ متر ارتفاع دارد و کوچکترین مجسمه نیز ۵۰ سانتیمتر است.
در استیمنت این نمایشگاه آمده است؛ «در خویش مانده» دعوتیست به مکث. به نگریستن به درون. بهایستادن در برابر یک پیکره و دیدن بازتابی از خود. نه برای پاسخ، بلکه برای همدلی با پرسشی که در هر گره، ساکت و سربهزیر، نفس میکشد. این مجموعه سرگذشت بیصدا اما سنگین انسانهاییست که سالهاست میان خود و جهان، دیواری بیدست کشیدهاند. فیگورهایی که انزوا را نه در هیاهوی واژگان، بلکه در سکوت فرم مجسم کردهاند. بر فراز این بدنهای خاموش، گرههایی از فلز نشسته است؛ سرهایی بیچهره، اما لبریز از تنش، پرسش و ناتمامماندگی. این گرهها بیانیهای بصری از پیچیدگی ذهن و فروبستگی عاطفه است. اگر در این سکوت بیدست، صدایی شنیدید؛ اگر در آن گره فلزی، طرحی از دل خویش دیدید، بدانید که شما تنها نیستید.
بهزاد اسلامی متولد ۱۳۵۷ و دانش آموخته رشته الکترونیک و عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان تجسمی البرز و عضو هیات موسس انجمن هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی البرز و مدرس قالبگیری مجسمه در موسسه مهر و ماه تهران و مدرس مجسمه سازی است. اسلامی فعالیت هنری اش را به صورت تخصصی با نقاشی آغاز کرده است اما از سال ۱۳۷۷ با دلبستگی به رشته مجسمه سازی عمده فعالیتش را بر روی مجسمه سازی گذاشته است. او تاکنون آثارش را در چندین نمایشگاه گروهی مجسمه و پنج نمایشگاه انفرادی به نمایش گذاشته است و چندین مجسمه شهری او نیز در سطح کشور جانمایی شده است. بهزاد اسلامی در شکل گیری بسیاری از رویدادهای هنری در سطح استان البرز نقش داشته است.
نمایشگاه «در خویش مانده» از ۱۲ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در گالری بام میزبان علاقهمندان خواهد بود.
گالری بام در خیابان کریم خان، خیابان سنایی، کوچه ۱۹، پلاک ۱۶ واقع شده است.
برچسب: گالری بام
به گزارش سایت خبری راوی هنر، نمایشگاه انفرادی «خفته» با آثاری از طناز عدلی، روز جمعه به تاریخ 28 دیماه در گالری بام برگزار میشود. طناز عدلی، هنرمند نقاش، متولد 1365 است. او پس از ورود به دانشگاه، مدرک کارشناش گرافیک و کارشناس ارشد تصویرگری را دریافت کرده است. همچنین عدلی در طی سالهای فعالیت خود به عنوان نقاش و تصویرگر، جایزهی پوستر در استان تهران و جایزهی موزهی امام علی را کسب کرد.
از دیگر فعالیتهای این هنرمند میتوان عضویت او در انجمن شورای کتاب کودک، تصویرگری چندین کتاب و مجله را یادآور شد. این هنرمند 17 نمایشگاه گروهی و انفرادی را تاکنون در کارنامهی خود ثبت کرده است. او آخرینبار، آثارش را در تیرماه 1403 در گالری کاما به نمایش درآورد. آثار او در مجموعهی پیش رو با موضوع رویا خلق شده است.
در استیتمنت نمایشگاه «خفته» آمده:«آنجا که هراسی نیست، ترسی از قضاوتها یا نشدنها و فراقها معنا نمیگیرد،گویی که بیداری در خفتن است. آنگونه که حافظ جدایی را در رویا، وصال میبیند: دیدم به خواب دوش که ماهی برآمدی یا جایی که امید در خواب از شعر سید علی صالحی معنا میگیرد: هنوز خواب میبینم که ابری میآید و من را تا سرآغاز روییدن بدرقه میکند رویای دور از قید و بندها در جهانی آزاد و نبردهایی از عدل که یا گذشته را بیدار میکند یا آینده را تمنا دارد، همگی در آن لحظهی خفته، بیدار میشوند. خیال در آثار طناز عدلی همیشه پدیدار شده و این بار با دستانی بازتر و رهاتر به بعدهای دور از اکنون و لحظههای زمینی رسیده است. عناصر آثار او با بهشتی فرضی عجین شده است و در بعضی آثار از دورشدن رویای بهشت با حضور تکنولوژی خبر میدهد».
علاقهمندان به بازدید از این نمایشگاه میتوانند تا 7 بهمنماه، هر روز از ساعت 16 تا 20 در گالری بام به نشانی خیابان سنایی،کوچه نوزدهم، پلاک ١٦، زنگ دوم مراجعه کنند.
گالری بام شنبهها و دوشنبهها تعطیل است.
