دسته‌ها
فرهنگ و هنر

اسناد حاکمیت ایران بر خلیج فارس، فصل جدیدی از پژوهش‌های تاریخی مرکز میکروفیلم نور

به گزارش سایت خبری راوی هنر، همایش و نمایشگاه «اسناد فارسی خلیج فارس» به همت مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در دانشگاه الزهرا برگزار شد. این مراسم با حضور سیداحمدرضا خضری مشاور وزیر علوم، غلامرضا امیرخانی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمدرضا بهزادی مدیر اسناد مرکز میکروفیلم نور، جمشید نوروزی عضو هیئت علمی تاریخ و زهرا ناظم‌بکائی رئیس دانشگاه الزهرا همراه بود.

 

در این رویداد، محمدرضا بهزادی با اشاره به فعالیت بیش از چهار دهه‌ای مرکز میکروفیلم نور در دیجیتال‌سازی اسناد کهن، اظهار داشت: بیش از یک میلیون و چند صد هزار سند فارسی توسط این مرکز دیجیتال‌سازی شده که بخشی از آن‌ها برای نخستین‌بار در این نمایشگاه ارائه شده‌اند.

 

وی تأکید کرد: دوران تکیه صرف بر نام خلیج فارس گذشته است. امروز باید با اسناد حاکمیتی و مدارک تاریخی، بر مالکیت ایران در این منطقه تأکید کنیم و صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم.

سیداحمدرضا خضری نیز در سخنان خود، خلیج فارس را میراثی گرانبها دانست و با اشاره به خطر تحریف نام و هویت این منطقه هشدار داد: نخستین گام در تحریف، تغییر نام است. اسناد تاریخی، حقوقی و جغرافیایی موجود از ایران و جهان گواه آن است که این منطقه از هزاران سال پیش «خلیج فارس» نام داشته و خواهد داشت.

در بخش دیگری از این مراسم، جمشید نوروزی از اساتید تاریخ دانشگاه الزهرا، با گرامی‌داشت یاد دکتر علی‌محمد ولدی، پژوهشگر تاریخ حکمرانی ایران در خلیج فارس، بر اهمیت اسناد دوران کمپانی هند شرقی در بازشناسی حقانیت تاریخی ایران تأکید کرد. وی تصریح کرد که این اسناد به‌طور خاص در اثبات دعاوی حقوقی و جلوگیری از تحریف تاریخی نقش کلیدی دارند.

همچنین در این مراسم به حجم قابل توجه اسناد موجود در آرشیوهای بین‌المللی از جمله آرشیو بریتانیا، کتابخانه ملی انگلستان و آرشیوهای هند اشاره شد و هشدار داده شد که کشورهای منطقه از این اسناد برای تحریف واقعیات تاریخی استفاده می‌کنند.

در پایان نمایشگاه، نمونه‌هایی از اسناد تاریخی، نقشه‌ها و نسخه‌های خطی مربوط به خلیج فارس به نمایش درآمد که گوشه‌ای از ظرفیت‌های غنی پژوهشی ایران در این زمینه را نشان می‌داد.

خروج از نسخه موبایل