دسته‌ها
اخبار پرده نقره ای سینما سینمای ایران سینمای مستند سینمای هنر و تجربه فیلم کوتاه

تعداد قابل توجه آثار در نخستین دوره جشنواره «جاده سبز»

به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از ستاد خبری، نشست خبری دبیر و داوران نخستین دوره از جشنواره ملی جاده سبز، روز شنبه ۶ بهمن‌ماه با حضور فرید حیدری دبیر جشنواره، مهدی حیدری، یونس شکرخواه، حمیدرضا بیدقی، فریدون صدیقی، فریدون عموزاده و آناهیتا درگاهی در تبریز برگزار شد.
فرید حیدری دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: در ابتدا به اختصار درباره روند اجرایی جشنواره آمار کلی عرض می‌کنم. در نخستین دوره از جشنواره ۷۹۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که بیشترین آثار از تهران، آذربایجان شرقی و کردستان بود. این آثار توسط اعضای هیات داوران بررسی و داوری شد و درنهایت ۲۵ جایزه به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.
وی ادامه داد: روز شنبه، ۶ بهمن ماه ساعت ۱۵ در سالن پتروشیمی مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد و به امید خدا به سراغ دوره‌های بعدی آن خواهیم رفت.
فریدون صدیقی یکی از اعضای هیات داوران در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به خبرنگاری گفت: امیدوارم با برگزاری کارگاه ها این برنامه‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌ها با قوت بیش از پیش برگزار شوند. اینکه جشنواره‌های محلی و استانی فراگیر نیستند به دلیل این است که رسانه‌ها مرجعیت خود را از دست داده‌اند. مهم است در ابتدا خودمان را جدی بگیریم و بعد انتظار داشته باشیم جامعه علمی ما را جدی بگیرند.
فریدون عموزاده دیگر داور این دوره از جشنواره مطرح کرد: حضور در این جشنواره فرصتی بود تا آثار دوستان از سراسر کشود را مورد بررسی قرار دهیم. باید رویکرد و هدف جشنواره را مدنظر بگیریم و براساس آن باید انتظارات خود را مطرح و درخواست کنیم.
یونس شکرخواه در بخش دیگر این نشست عنوان کرد: باید بپذیریم که چه کسی باید برای مطبوعات جشنواره برگزار کند. از سمینار و جشنواره و کنگره توقعات متفاوتی می‌رود. ولی در این جشنواره می‌بینیم که یک شهر نیابت ملی را برعهده گرفته و باید قدردان چنین چیزی باشیم. شهر تبریز پر سوژه‌ست و این جشنواره هم بسیار جدی بوده است.
در ادامه حمیدرضا بیدقی عنوان کرد: کلمات معانی خود را از دست داده‌اند. خود اسم جشنواره انقدر استفاده بیجا شده که ماهیت خود را از دست داده است. در این دوره آثاری از روستاهای دور آمده که خود من حیرت کرده‌ام. واقعا وجود چنین جشنواره‌ای باعث دیده شدن این اثر و فرد شده است، پس برگزاری این رویداد بسیار مغتنم بوده است. این جشنواره که در تبریز برگزار می‌شود، از استانداردهای بسیار خوبی برخوردار است. شما درنظر داشته باشید که یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های ما دغدغه حذف غذا را داشت ولی وقتی با وجود چنین اوضاع اقتصادی، این جشنواره برگزار می‌شود، بسیار قابل توجه است.
فریدون صدیقی گفت: بزرگترین مشکل رسانه‌های ما نادیده گرفتن مخاطب هدف است. تولید انبوه که مخاطب ندارد، فرجامی نخواهد داشت. علاوه بر موضوع، محتوای لازم نیز بسیار اهمیت دارد. ندانستن ساختارها نیز از مشکلاتی‌ست که رسانه‌های ما با آن درگیر هستند.
حمیدرضا بیدقی عنوان کرد: در بین آثاری که ارسال شده‌اند، آثار بسیار خوبی هم دیده می‌شود ولی لزوما قرار نیست در معرض عمومی قرار بگیرند چون مناسبات دیگری در میان است. قطعا از جشنواره تخصصی توقع بیشتری می‌شود داشته باشیم ولی در حد و اندازه‌های این جشنواره آثار خوبی داشتیم.
آناهیتا درگاهی یکی دیگر از داوران این جشنواره توضیح داد: اگر این جشنواره انسجام داشته باشد، قطعا می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر در این حوزه بخش بندی صورت بگیرد، قطعا مسیر بهتری پیش خواهد رفت. موضوعات جاده‌ای آنقدر جذاب هستند که قطعا به عنوان نمایشنامه و فیلمنامه به دوستان پیشنهاد خواهم داد.
فواد بابان که اجرای برنامه اختتامیه این دوره از جشنواره را نیز برعهده خواهد داشت، گفت: حضور داوران ملی در این دوره از جشنواره دلیل حضور من در این جشنواره بود. وقتی نام داوران را به من گفتند، برای حضور در آن شک و درنگ نکردم. با وجود افراد حرفه‌ای که در تیم اجرایی این جشنواره حضور دارند، مطمئن هستم این جشنواره استمرار و تداوم خواهد داشت.
یونس شکرخواه توضیح داد: باید تکلیف خود را با جاده و موضوع آن روشن کنیم. باید در همان فراخوان تکلیف خود را روشن کنیم که قرار است با چه نگاهی به این موضوع پرداخته شود. آثاری داشتیم که قطعا قابلیت حضورهای جهانی هم دارد.
شکرخواه افزود: ما رقیب سرسختی مثل دنیای وب و جابجایی نسل‌ها داریم که متاسفانه تجارب بین این نسل‌ها نیز منتقل نمی‌شود. باید مساله‌یابی شود و روی تولیدمحتوا سرمایه‌گذاری شود. تعداد آثار اصلا کم نبوده ولی وقتی تولیدمحتوا کم است، عرضه هم کم خواهد بود.

دسته‌ها
اخبار ادبیات پرده نقره ای تئاتر و سینما داستان رویدادهای هنری سینما سینمای ایران شعر عکاسی فراخوان ها کتاب و ادبیات گرافیک معماری موسیقی و تجسمی نقاشی هنرهای تجسمی

داوران جشنواره ملی «جاده سبز» اعلام شدند

به گزارش سایت خبری راوی هنر، فریدون صدیقی، علی اکبر قاضی زاده و فریدون عموزاده خلیلی داوران بخش رسانه های مکتوب این دوره از جشنواره هستند.

در بخش چندرسانه ای نخستین دوره از جشنواره ملی چندرسانه ای «جاده سبز» نیز یونس شکرخواه‌، پدرام پاک آیین، رضا رشیدپور، علی ضیا و مهدی حیدری هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

حمیدرضا بیدقی، ساتیار امامی و آناهیتا درگاهی داوران بخش گرافیک و عکس این جشنواره هستند.

جشنواره ملی چندرسانه ای «جاده سبز» در ۱۰ محور کلی، ۱۷ موضوع تخصصی و سه بخش رسانه ای شامل آثار مکتوب، آثار تصویری و چندرسانه ای و گرافیک توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر ‌‌‌‌با حمایت و پشتیبانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی  و تشکل های صنفی حمل و نقل جاده ای در دی ماه سال جاری به دبیری فرید حیدری در تبریز برگزار می‌شود.

علاقمندان برای ثبت نام ‌و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت رسمی جشنواره به نشانی www.grfstival.ir مراجعه کنند.

خروج از نسخه موبایل