• امروز : دوشنبه, ۱ تیر , ۱۴۰۵
  • برابر با : Monday - 22 June - 2026
آخرین اخبار 2194اخبار امروز : 0

اخبار مهم

 ۲۵۰ سال با روضه؛ تکیه سادات اخوی روایتگر یک سنت ماندگار/چراغ روضه در تکیه سادات اخوی؛ از محرم تا فاطمیه «لاله کبود» از امشب در سینما آنلاین فیلم‌نت قوانین عشق بار دیگر روی صحنه رفت کنسرت “مرا عاشق‌تر کن “؛  با رهبری همایون رحیمیان شبی پر احساس در تهران / تک آهنگ ” روز و شب” آماده انتشار شد تکنیک و لحن از مولفه های ماندگاری مجری در اذهان است/ ماندگاری صدا در سادگی ، تخصص و مؤلف بودن شکل میگیرد رسانه‌ها، خط مقدم فرهنگ‌سازی حفظ حیات جنین / سقط‌های عمدی در بستر خانواده؛ چالشی پنهان سال انتظار برای تولد یک نمایش پرشور/ نمایش کمدی موزیکال “گیج و میج” با استقبال تماشاگران روی صحنه رفت   طنین «مرا عاشق‌تر کن…» در تالار وحدت / ارکستر موسیقی ملی ایران با سه نسل از خوانندگان روی صحنه رفت تهران و هویت شهری؛ محور هفتمین جشنواره تئاتر “شهر”/ جشنواره تئاتر “شهر”؛ پیوندی میان نسل‌ها و هویت تهران احمدجو: دریافت جایزه از رضا بابک افتخار بزرگی بود / جایزه جشنواره  تئاتر «شهر» هم خوشایند است و هم مسئولیت‌آور اجرای ویژه بانوان «پس از پروانگی» در تالار وحدت درگذشت بهرام بیضایی همزمان با سالروز تولدش بازیگر جدید تئاتر از راه رسید؛ فیدیبو آرت رکورد زد / «خون‌نگار» و «رامسس دوم» در صدر پرفروش‌ترین نمایش‌ها مکاشفه انسان در میدان «جنگ و صلح»؛ معرفی کتابی برای خواندن و شنیدن آریا عظیمی‌نژاد موسیقی «عروس چشمه» را می‌سازد

7

رئیس جمهور در روز جهانی تئاتر به دیدار علی نصیریان رفت

  • کد خبر : 9792
  • 09 فروردین 1404 - 16:14
رئیس جمهور در روز جهانی تئاتر به دیدار علی نصیریان رفت
دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم، همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر، به دیدار استاد علی نصیریان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، رفت.

به گزارش سایت خبری راوی هنر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم، شامگاه پنجشنبه همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر، با حضور در منزل استاد علی نصیریان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، ضمن تبریک نوروز و فرارسیدن سال جدید خورشیدی، با او درباره وضعیت سینما و تئاتر گفت‌وگو کرد.
سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نادره رضایی (معاون امور هنری)، نیکنام حسین‌پور (مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور وزیر فرهنگ)، رائد فریدزاده (رئیس سازمان سینمایی)، داریوش مودبیان (کارگردان و نویسنده عرصه تئاتر ایران) و … پزشکیان را در این دیدار همراهی کردند.
دکتر مسعود پزشکیان ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با استاد نصیریان گفت که من علاقه زیادی به هنرهای نمایشی دارم، اما آنقدر برنامه‌ها و مشکلات ما زیاد است که چندان وقتی برای رفتن به تئاتر و سینما پیدا نمی‌کنم.
استاد نصریان به دکتر پزشکیان گفت که «وظیفه تئاتر پرداختن به مشکلات و مسائل اجتماعی است» و رئیس جمهور اظهار داشت: فراتر از زاویه نگاه صرفا هنری، از زاویه نگاه علوم اجتماعی و مدیریتی می‌گویم، وقتی انتقادی و مشکلی را مطرح می‌کنیم ولی راهی نشان نمی‌دهیم، باعث بروز هرج و مرج می‌شود.
دکتر پزشکیان با بیان اینکه «دولت چهاردهم تا آنجا که بتواند، به هنر کشور کمک خواهد کرد»، درباره کمبود فضاهای لازم برای تمرین گروه‌های هنری و اجراهای نمایشی تصریح کرد: برای استفاده هنرجویان از فرهنگسراها و ظرفیت‌های دیگری که در دولت و شهرداری‌ها وجود دارد، حتما تلاش می‌کنیم با تعامل امکانات لازم برای این بخش را تامین کنیم.
استاد علی نصیریان در این ملاقات تاریخچه‌ای از اجرای نمایش در ایران ارائه کرد و با انتقاد از برخی نگاه‌های منفی به هنر نمایش و تئاتر گفت: ما را متهم به سیاه‌نمایی می‌کنند، اما واقعیت این است که وظیفه تئاتر به نمایش کشیدن مشکلات و ضعف‌هاست. البته سینما و تئاتر نمی‌توانند راه‌حل ارائه کنند، ارائه راه‌حل بر عهده تماشاچیان است تا با لمس مشکلی که نمایش آن را با ابزار هنر و درگیر کردن احساس نشان داده، برای مشکلات راهکار پیدا کنند. در واقع تئاتر چهار رکن دارد؛ نویسنده، کارگردان، بازیگر و تماشاچی که از تئاتر درس می‌گیرد و وقتی مشکلات را از طریق نمایشنامه در ضمن درگیر شدن احساساتش، لمس می‌کند، به دنبال راه‌حل می‌رود.
این پیشکسوت هنر بازیگری «هنر را یک نیاز در جامعه توصیف کرد» و اظهار داشت: نیاز مردم فقط آب و نان نیست، آنها نیاز به خوراک روحی هم دارند. اخبار بد از جنگ و مشکلات باعث شده است که روحیه مردم تشنه شود و تئاتر و سینما می‌توانند روح مردم را آرام کنند؛ هنر و فرهنگ هویت ما و دریچه‌ای برای تنفس مردم است.
استاد نصیریان با بیان اینکه «جامعه ایران تشنه رویدادهای هنری است»، افزود: من در رویدادی هنری در خوزستان شرکت کردم که قرار بود یک شب برگزار شود، اما به دلیل استقبال مردم سه شب متوالی اجرا شد. استقبال بالای مردم از برخی تئاترهای مدرن نشان می‌دهد که مردم تشنه تئاترها و رویدادهای هنری فاخر و پر محتوا هستند.
این استاد هنرهای نمایشی و سینما عملکرد سینما و تئاتر در ایران را خوب توصیف و تصریح کرد: تئاتر و سینمای ایران در مجموع در قبل و بعد از انقلاب خوب کار کرده است و امروز سینمای ما در جهان مطرح است. من در این سال‌ها با برخی کارگردان‌های جوان کار کرده‌ام و می‌بینم که چه استعدادهای درخشانی در سینمای ایران وجود دارند.
استاد نصیریان از دولت و رئیس جمهور درخواست کرد که به ایجاد یک رویداد رقابتی برای نمایشنامه نویسی کمک کنند و خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ و تمدن خود ادبیات و شعر داریم و تا حدودی رمان هم تولید شده است، اما نمایشنامه کم داریم و اگر این مسابقه به راه بیفتد، بسیار مفید خواهد بود تا استعدادهای درخشان فرصت بروز را پیدا کنند. در کشور استعدادهای زیادی داریم و باید به آنها مجال بروز بدهیم.
این پیشکسوت هنرهای نمایشی با اشاره به پیشینه و محتوای غنی ادبیات فارسی، بر ضرورت تالیف نمایشنامه‌هایی از آثار ادبای ایران تأکید و اظهار داشت: برخی هنرمندان خارجی نمایشنامه‌هایی از منطق الطیر یا شاهنامه نوشته‌اند، اما مشکل این است که آنها از دریچه نگاه خودشان این نمایشنامه‌ها را نوشته‌اند و ما باید از دریچه نگاه، تاریخ و فرهنگ ایرانی درباره آثار ادبی غنی گذشته‌مان نمایشنامه بنویسیم، چرا که وقتی یک ایرانی این محتواها را تبدیل به نمایشنامه کند، می‌تواند مفهوم آن را واقعی‌تر و دقیق‌ترعرضه کند.
استاد نصیریان در پاسخ به سوال وزیر ارشاد درباره نحوه ساخت فیلم «گاو» به عنوان اولین فیلم بلند ایرانی، با بیان اینکه «من تمام عمرم را فقط کار نمایش کرده‌ام و تنها یک سال آن هم به دلیل مشکلات مالی معلمی کردم»، یادآور شد: گروهی داشتیم که قبل از فیلم گاو آن را به صورت یک نمایشنامه تلویزیونی به صورت زنده چند بار در تلویزیون اجرا کرده بودیم و همان عوامل، بازیگران اصلی فیلم گاو شدند. یک شب غلامحسین ساعدی به همراه جوانی به محل اجرای نمایش ما آمد و گفت این جوان می‌خواهد فیلم گاو را بسازد. او داریوش مهرجویی بود که فردی با استعداد و نخبه بود. او مولف فیلم گاو بود و من بازی کردن در مقابل دوربین را با او یاد گرفتم.
بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر کشورمان در بخش انتهایی دیدار با دکتر پزشکیان، گفت: در محضر شما خیلی خوش گذشت. شما گره‌گشا هستید و امیدوارم گره‌های مملکت به دست شما باز شود.
این بازیگر همچنین با تقدیر از انتخاب دکتر سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ اظهار کرد: وزیرانتخابی شما برای عرصه فرهنگ، فردی بسیار فرهیخته است.
در این جلسه استاد علی نصیریان برای دکتر پزشکیان دو بیت شعر را نیز به شکل آواز خواند و همچنین یک بشقاب منقش به اثری هنری را به نمایندگی از اهالی تئاتر به رئیس جمهور هدیه داد.
رئیس جمهور نیز یک تابلوی خطی نفیس و یک تابلو فرش به استاد نصیریان هدیه داد.

لینک کوتاه : https://ravihonar.com/?p=9792

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi